Båttips! Landström i Contrast 33

Nu när det bara e knappt 3 veckor kvar till båtmässan i Göteborg så börjar man få lust o börja pilla med båten igen.
Jag hade bestämt att installera riktigt landström i båten och då gjorde jag så här:

Jag installerade en Central med jordfelsbrytare och en 2-vägs säkring för både fas och nolla (Viktigt! man vet inte vilken som blir fas när man använder stickpropp) i skåpet bakom toaletten där min Ladac 15 ampere batteriladdare sitter.
På centralen så satte jag 2  lysdioder, en för inkommande och en för utgående ström, så man lätt ser om det finns ström in till båten eller om jordfelsbrytaren eller säkringen gått i centralen, funderar även på att fälla in en diod i strömintaget i ankarboxen

185651-662

Kabeln e en svart special Ekk som jag klammade dolt hela vägen med stripeshållare med skruvfäste till ankarboxen längst fram i fören.

Där borrade jag mig ut på styrbords sida inifrån skåpet och satte en svart förskruvning med försänkt kontramutter i ankarboxen...
 
185651-664

...och sedan monterade jag intaget med lock på förskruvningen lite nedåtvinklad för bättre avrinning och tätade för säkerhets skull under med vit sikaflex sedan så sprutade jag
Vaseline Spray inne i kontakten som skydd mot korrosion.

185651-663

Från centralen så drog jag en kabel till en dosa där jag kan förgrena ut till uttagen.
 Jag monterade ett uttag till laddaren och ett uttag i sittbrunnsfacket och ett infällt uttag under navigationsbordet där dosan hamnade i undre toalettskåpet. Snyggt och osynligt!

Sedan köpte jag en 230v diod  från Clas Olsson
185651-684


Som jag monterade i en tät förskruving och klämde fast isolerade kabelskor efter konstens alla regler....
185651-685


och skruvade fast den på baksidan på Elintaget så nu lyser det i ankarboxen om det finns ström fram från bryggan :)
185651-686
Dioden kunde ju varit rund om man skall vara petig med utseendet...

Så nu håller jag på och uppdaterar och snyggar till det gamla 12 volts systemet, bilder kommer ;)

// Marko K

Ps: Har en likadan ny landströmscentral till salu Pris 750:-
maila om intresse finns:  blagul at hotmail punkt com

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress:

URL:

Kommentar:

Trackback