Septemberprojekt!

Nu i September fick man tid o ta tag i ett efterlängtat projekt i att färdigställa relaxrummet med en murad hörnspis. 
Det stog en oljepanna i det hörnet för 10 år sedan vi flyttade in i huset men den revs snabbt ut och kvar blev otrolig mängd rör som jag städade bort när jag renoverade
relaxrummet
Så nu i vintras så drog jag ut det syrafasta röret som satt i skorstenen och lät en murarfirma slamma pipan för att få den godkänd för kaminen.
Hade tänkt låta någon murare mura upp spisen först men sen jag läst på en del på nätet så beslutade jag för att prova själv.
Materialet hade jag hemma redan i form av tegel som jag hade jag fått från rivningen av Surtes gamla stationshus, skiffer hade jag kvar sedan bastubygget och Vermount Casting kassetten har jag haft sen många år.

Ritningen hade jag redan skissat på ett antal gånger så det var bara o sätta igång.


Nedersta lagret så "fuskade" jag med lecablock och minerit skivor.



Sen byggde jag en form och armerade den.




Efter jag rivit formen så såg jag att jag blandat bruket lite väl torrt så det fyllde inte riktigt men det går nog fixa till med puts.



Sen skissade jag upp spisen på plattan och väggen och planerade lite hur jag skulle stapla teglet.




Uppmurat till nästa nivå...blev helt ok för att vara första gången man mura med tegel men behöver nog putsa lite på kunskaperna till nästa nivå ;)




Sen satte jag skiffer på det planet o frågade hjälp av grannen för att lyfta upp gjutjärnsklumpen för att se om den passade.



Efter det var det dags o bygga en form för nästa nivå.



Skruvade fast en söndrig murarspann i formen för skorstens genomföringen.



Formen riven och lite putsning pågår innan jag skall lyfta insatsen på plats.




Kassetten på plats och så fick jag höja ingången i murstocken så gjutjärnsrören skulle få plats.




Murning av kåpa påbörjad...riktigt kul o knacka tegel när man kom på tekniken.




Några steg framåt varje dag.




Gjutning av översta locket ute trädgården. Hålet efter spannen skall bli en kanal till angränsande rum så man får lett värme dit med.



Hålet till angransande rum borras!



Äntligen putsad o klar i väntan på målning med silikatfärg.




Innan sotaren kom och besikta så var jag tvungen att putsa lite på kallvinden med...lätt det värsta jobbet av allt!!




Först en bild hur det såg ut 10 år sedan...



...och nu tio år senare :)




Lite målning återstår



Hannes grillar marshmallows efter bastun :)

Nu när sotaren var här o besiktat o godkänt allt utan anmärkningar så känns det grymt tillfredställande att man lyckades med projektets alla moment utan proffhjälp men inte utan tips från bland annat byggahus.se

En nöjd Marko K


Kommentarer
Postat av: Anonym

Det blev supersnygg!

2015-01-23 @ 19:51:46

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress:

URL:

Kommentar:

Trackback