Båttips! Oxalsyra och polering & lackförsegling April 2008!

Efter 23 år har gelcoten gulnat lite och blivit lite flammig så hittade jag ett tips på Maringuiden.se båtforum om Oxalsyra, som  finns i Rabarber tydligen.
Så det bestämde jag mig för att prova och köpte Oxalsyra i en färgaffär.

185651-732
Båten som den såg ut efter rengöring och innan Oxalsyran.


185651-733
Blandade en redning på varmt vatten och potatismjöl till en gelekonsistens(för att medlet skall hinna verka och inte rinna av) och sedan blandade jag i drygt 10% Oxalsyra, sedan så svabbade jag på det på hela båten med en levang, lät det verka i en halvtimme innan jag spolade av rubbet med en högtryckspruta.
Vilket kanon resultat det blev, hela båten blev vit igen och alla missfärgningar runt avgasutblås mm försvann. 

185651-734
Inte så lätt att fånga på foto men jag kan garantera att det syntes skillnad :)

Ett tips e att det gärna kan dugga lite när man behandlar med oxalsyran så torkar den inte innan man skall tvätta bort det. 

Sedan var det dags för polering och även där hittade jag ett tips på Maringuidens Forum i detta inlägg.
Där hade en skrivit om att använda Silverseal lackförsegling som bilrekondarna använder och eftersom jag har en bekant som håller på med bilar så fick jag ett par deciliter av honom.
Till poleringen använde vi Autosmart Buffer 2000 som jag också fick av honom.

185651-735
Humor ;)



185651-736
Efter poleringen så smetade jag ut Silversealen med en trasa och väntade en timme tills den torkat och torkade av det igen...Grymt resultat med djupglans och väldigt lättjobbat blir betyget.


185651-738
Dagen efter på morgonen så regnade det och det porlade sig fint än så länga så det skall bi kul o se hur den håller efter en säsong i det blå!

185651-744
En vecka senare på grund av regn hann jag försegla däcket med...


185651-746
...och resultatet blev så bra att jag kunde inte låta bli halkmönstret heller, klippte av en tjock målarpensel som jag kunde jobba in "Silversealen" med...först blev allt gult men efter en timme när det härdat var det vitt igen :)

185651-747
Närbild på halkskyddet efter lackförseglingen. Skvätte på vatten och vattnet bara pärlades...hoppas det nu håller ett tag.


Rapport kommer till hösten

185651-748
Blev tvungen att flagga lite för att fira att vaxningen för i år e färdig :)



Så nu efter ca 8 mån efter att "Silence" legat i plurret blev sammanfattningen så här...
 


Måste bara tillägga att vårens test av billackförseglingen "Silverseal" blev över förväntan bra!
Så här såg den ut efter en tvätt med Grumme grönsåpa  efter nästan 8 månader efter behanlingen:)
Länk till behandlingen i Mars 08



Resultatet efter ca en timmes tvätt med borste med teleskopskaft :)
Lite mattare på det röda men alla sotränder bara rann av!

Fick tipset från den här bloggen så man får tacka o buga för det fina tipset :)

// Marko K
Contrast 33 "Silence"

Kommentarer
Postat av: Mariage

Vilket kanonresultat :)
Tack för dom fina bilderna och hopas ni får en trevlig sommar.
/Urban

2008-04-03 @ 15:07:04
Postat av: Eva

Fin båt :-)

Postat av: Cia Raud

Hej!

Kul att du fick ett så fint resultat av silverseal!
Vi har inte kommit så långt att vi lagt på det i år ännu. En sida vaxad och den andra fortfarande skitig.
Men det kommer!

Cia

2008-04-07 @ 08:24:05
URL: http://linjett37.blogspot.com

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress:

URL:

Kommentar:

Trackback