Ungarna på skogsmulle!
Johan tänder på...
// Marko K
Nya artiklar om Contrast 33 på nätet
Allt jag hittar om Contrast 33 kommer att hamna i det här inlägget
Länken till testet med Contrast 33, HR34, IW31, Linjett33 och X102 i Båtnytt 1999
Ett annat test som finns på nätet e ifrån Norska tidningen "Seilas & Batliv"
//Marko K
Contrast 33 "Silence"
Båttips! Modernisering 12 volt system Contrast 33
Varning ett inlägg bara för båtnördar...Hehee!
I höstas när jag skulle vinterkonservera motorn så startade inte motorn för första gången sen jag köpte båten, det visade sig att startbatteriet hade laddat ur fast huvudbrytaren hade varit avstängd.
Jag hade retat mig på kabelhärvan i motorrummet men tänkt så länge det fungerar så skall jag inte röra det...men nu tydligen hade jag fått krypströmmar som laddade ur startbatteriet och fast jag stängde av huvudbrytaren så lös lamporna som var på svagt...något måste göras!
Båten e ju 22 år gammal i år och det har ju tillkommit en del utrustning med åren (värmare, vindinstrument, vhf, kyl, laddare, regulator mm) och det ser ut som dom tidigare ägarna har anlitat Spiderman för kabeldragningen för allt e lindat runt vattenledningar, varann, skott och allt möjligt o omöjligt och ingenting e märkt som vanligt.
Så det var bara att börja från början och försöka lokalisera alla kablar och förstå sig på systemet.
Som tur e finns det mycket info på nätet om båt, laddning, batterier, elcheman mm (Länklista i slutet av inlägget)
Båten var utrustat från varv 1986 med Delab instrument tavla med Volt/Ampere mätare och batteri separator och från deras hemsida och telefonsupport (underbar service) så valde jag dra om kablarna efter det här schemat Klicka här! det andra som hade tillkommit på elsidan var en battriladdare, Ladac 1500 med regulator men den hade jag orginal papprena kvar till.
Det första som slog mig i det gamla elsystemet var att den ende huvudbrytaren bröt Nollan istället för Plus, att batterieladdaren var felinkopplad så voltmätaren inte funkade riktigt, dessutom var regulatorns plus kopplad till generatorns laddkabel (vet inte om det gör någon skillnad).
Åtgärdslista efter genomgång;
*Bryta startbatteriets pluskabel istället för minus.
*Montera en extra huvudbrytare
*Lokalisera kablarna (vart dom går)
*Pressa om alla dåliga kabelskor(pressa om, spruta vaselin, värma på klister krympslang)
*Byta till grövre kablar till generatorn
*Snygga till och klamma upp alla lösa kablar
*Korta av för långa kablar(blev flera meter till slut)
*Montera en riktig Plus o Minus plint
*Ta bort alla onodiga minus kablar från motorblocket och samla dom på samma Minusplint
*Byta polklämmor på Batterierna
Kablarna skulle pressas med en så kallad "rebensknäckare" lite för stor och otymplig för trånga båtmiljörer men det gick ;)
Ett tips e att använda en plåt eller som här ett kastrull lock som skydd när man värmer på krympslangen...Klister krympslang skall värmas ända tills klistret kryper fram runt om i båda ändarna...
Jag började med att planera hur kabelvägarna skulle gå och monterade en plus och minus plint med stripesklammer i strategiska ställen...Obs i förgrunden syns den gamla minusplinten det fanns en likadan plusplint inlindad i målartejp.
Så här såg det ut innan plintarna kom dit....
...Och så här blev det efter uppsnyggningen nu e det bara märkningen kvar.
Nya 16mm kablar till generatorn och så passade jag på att ta bort gammal klibbig tejp och använda datakabelspiral istället
Nya fina epoximålade polklämmor från Batterilagret
Röran innan åtgärd och svarta minuskablar till huvudbrytaren...
...uppsnyggat, klammat och röda pluskablar på huvudbrytaren.
Total intrycket blev betydligt bättre och motorn startade på ett knyck efter installationen.
Lite länkar som jag läste på innan jag satte igång:
http://www.delabmarine.se/
http://www.skyllermarks.se/
Massa bra info från Skyllermarks
http://www.tystor.com/
Ett annat elschema
Och givetvis segling forumen
http://www.fendern.se/
http://www.maringuiden.se/
http://www.sailguide.com/
http://klotterplanket.marinan.com/
Hoppas det inspirerade lite :)
// Marko K
Contrast 33 "Silence"
Båttips! Landström i Contrast 33
Jag hade bestämt att installera riktigt landström i båten och då gjorde jag så här:
Jag installerade en Central med jordfelsbrytare och en 2-vägs säkring för både fas och nolla (Viktigt! man vet inte vilken som blir fas när man använder stickpropp) i skåpet bakom toaletten där min Ladac 15 ampere batteriladdare sitter.
På centralen så satte jag 2 lysdioder, en för inkommande och en för utgående ström, så man lätt ser om det finns ström in till båten eller om jordfelsbrytaren eller säkringen gått i centralen, funderar även på att fälla in en diod i strömintaget i ankarboxen
Kabeln e en svart special Ekk som jag klammade dolt hela vägen med stripeshållare med skruvfäste till ankarboxen längst fram i fören.
Där borrade jag mig ut på styrbords sida inifrån skåpet och satte en svart förskruvning med försänkt kontramutter i ankarboxen...
...och sedan monterade jag intaget med lock på förskruvningen lite nedåtvinklad för bättre avrinning och tätade för säkerhets skull under med vit sikaflex sedan så sprutade jag Vaseline Spray inne i kontakten som skydd mot korrosion.
Från centralen så drog jag en kabel till en dosa där jag kan förgrena ut till uttagen.
Jag monterade ett uttag till laddaren och ett uttag i sittbrunnsfacket och ett infällt uttag under navigationsbordet där dosan hamnade i undre toalettskåpet. Snyggt och osynligt!
Sedan köpte jag en 230v diod från Clas Olsson
Som jag monterade i en tät förskruving och klämde fast isolerade kabelskor efter konstens alla regler....
och skruvade fast den på baksidan på Elintaget så nu lyser det i ankarboxen om det finns ström fram från bryggan :)
Dioden kunde ju varit rund om man skall vara petig med utseendet...
Så nu håller jag på och uppdaterar och snyggar till det gamla 12 volts systemet, bilder kommer ;)
// Marko K
Ps: Har en likadan ny landströmscentral till salu Pris 750:-
maila om intresse finns: blagul at hotmail punkt com
Snö...Jippie!?
// Marko K som hoppas slippa regn o slask
Go sommarfilm från 2007
Från seglingen mellan Danmark-Anholt det blåser väl 8 sekundmeter och farten e nog närmare 7 knop.
Gott Nytt År 2007/2008
Dagen gick fort för vi hade fullt upp med att fixa mat till de bjudna 17 pers med barnen, men...
...vi hann ändå med en tripp runt fästningen med picnic med korv med bröd
Det blev en riktigt lyckad kväll :)
// Marko K
Hannes på hal is!
Efter hemkomsten från Thailand så började vi åka skrillor...första gången för mig på lätt 15 år och för Hannes första gången i sitt liv.
Så nu i mellandagarna den tredje gången vi var där så släppte Hannes stödbocken och sedan var det lungna över :)
Synd att man inte själv lär sig lika fort...
/>
Hoppas filmen funkar??
Annars prova den här länken Klicka här!
// Marko & Hannes