Båttips! Modernisering 12 volt system Contrast 33
Varning ett inlägg bara för båtnördar...Hehee!
I höstas när jag skulle vinterkonservera motorn så startade inte motorn för första gången sen jag köpte båten, det visade sig att startbatteriet hade laddat ur fast huvudbrytaren hade varit avstängd.
Jag hade retat mig på kabelhärvan i motorrummet men tänkt så länge det fungerar så skall jag inte röra det...men nu tydligen hade jag fått krypströmmar som laddade ur startbatteriet och fast jag stängde av huvudbrytaren så lös lamporna som var på svagt...något måste göras!
Båten e ju 22 år gammal i år och det har ju tillkommit en del utrustning med åren (värmare, vindinstrument, vhf, kyl, laddare, regulator mm) och det ser ut som dom tidigare ägarna har anlitat Spiderman för kabeldragningen för allt e lindat runt vattenledningar, varann, skott och allt möjligt o omöjligt och ingenting e märkt som vanligt.
Så det var bara att börja från början och försöka lokalisera alla kablar och förstå sig på systemet.
Som tur e finns det mycket info på nätet om båt, laddning, batterier, elcheman mm (Länklista i slutet av inlägget)
Båten var utrustat från varv 1986 med Delab instrument tavla med Volt/Ampere mätare och batteri separator och från deras hemsida och telefonsupport (underbar service) så valde jag dra om kablarna efter det här schemat Klicka här! det andra som hade tillkommit på elsidan var en battriladdare, Ladac 1500 med regulator men den hade jag orginal papprena kvar till.
Det första som slog mig i det gamla elsystemet var att den ende huvudbrytaren bröt Nollan istället för Plus, att batterieladdaren var felinkopplad så voltmätaren inte funkade riktigt, dessutom var regulatorns plus kopplad till generatorns laddkabel (vet inte om det gör någon skillnad).
Åtgärdslista efter genomgång;
*Bryta startbatteriets pluskabel istället för minus.
*Montera en extra huvudbrytare
*Lokalisera kablarna (vart dom går)
*Pressa om alla dåliga kabelskor(pressa om, spruta vaselin, värma på klister krympslang)
*Byta till grövre kablar till generatorn
*Snygga till och klamma upp alla lösa kablar
*Korta av för långa kablar(blev flera meter till slut)
*Montera en riktig Plus o Minus plint
*Ta bort alla onodiga minus kablar från motorblocket och samla dom på samma Minusplint
*Byta polklämmor på Batterierna
Kablarna skulle pressas med en så kallad "rebensknäckare" lite för stor och otymplig för trånga båtmiljörer men det gick ;)
Ett tips e att använda en plåt eller som här ett kastrull lock som skydd när man värmer på krympslangen...Klister krympslang skall värmas ända tills klistret kryper fram runt om i båda ändarna...
Jag började med att planera hur kabelvägarna skulle gå och monterade en plus och minus plint med stripesklammer i strategiska ställen...Obs i förgrunden syns den gamla minusplinten det fanns en likadan plusplint inlindad i målartejp.
Så här såg det ut innan plintarna kom dit....
...Och så här blev det efter uppsnyggningen nu e det bara märkningen kvar.
Nya 16mm kablar till generatorn och så passade jag på att ta bort gammal klibbig tejp och använda datakabelspiral istället
Nya fina epoximålade polklämmor från Batterilagret
Röran innan åtgärd och svarta minuskablar till huvudbrytaren...
...uppsnyggat, klammat och röda pluskablar på huvudbrytaren.
Total intrycket blev betydligt bättre och motorn startade på ett knyck efter installationen.
Lite länkar som jag läste på innan jag satte igång:
http://www.delabmarine.se/
http://www.skyllermarks.se/
Massa bra info från Skyllermarks
http://www.tystor.com/
Ett annat elschema
Och givetvis segling forumen
http://www.fendern.se/
http://www.maringuiden.se/
http://www.sailguide.com/
http://klotterplanket.marinan.com/
Hoppas det inspirerade lite :)
// Marko K
Contrast 33 "Silence"
Hej
Jag gillar layouten på på din blogg, kan du tänka dig att tipsa mig om hur man gör något liknande.
Min avsikt är att lägga ut renoveringen av vår
Westerly 36 Conway "Nellie" så att andra kan följa arbetet och kanske bli inspirerade. Ditt upplägg är precis så rent och enkelt som jag skulle vilja ha det. Problemet är att jag nog är bättre på båthantverk än på datorer därför denna fråga.
Hälsningar
Claes
[email protected]