Færderseilasen en härlig regatta!

Kan erkänna att man var lite spänd inför Færderseilasen som jag fick äran o få gasta med på Rogers snabba Mumm 36 "Aero"
Trippen började med att vi åkte bil upp till Moss och bytte därefter till tåg den sista biten till Oslo, väl framme så tog vi en promenad till Akers brygga där båten låg.

När vi kom fram så släppte spänningarna fort för man blev så härligt bemött med av gänget ombord med välkomstdrink och snabbgenomgång av båten.
Sen gick vi en sväng på bryggan för att spana på båtar o allt folk som samlat här.
På morgonen så gick vi på en restaurang och åt bacon & ägg för en stabil grund inför dagens långa segling.
Starten skulle gå kl 12.30 så vi kastade loss 11.00 för att segla lite innan start och förflytta oss till start fältet.
Väl inne på startfältet så rådde ett "ordnat" kaos med triamaraner, katamaraner o stora racers typ X55 och Norska Kungens TP52 mf
Mörka moln i norr tog med sig  vind på runt 10 sekundmeter så båtarna rörde sig med otroliga farter i väntan på start skottet.
Pang så gick start skottet och alla runt började gapa o skrika o dra upp spinnakern, sjön blev vit med ordenlig sjö som alla snabba båtar drog med sig när dom accelerade iväg.
Men Magnus styrde med oerhörd precision till en kanon start jämsides med X55 och Di Capio, vi fick ett par fina långa surfar med spinnakern i svallvågorna efter större båtar.
Ett par minuter efter start så broachar X55 exakt brevid oss...det var en mäktig syn o se ett sådant skepp nästan lägga sig på sidan...jag var glad att det inte var jag som styrde med "Silence" i den här soppan :)

Sen följde en hel dag med spinnaker gång i Oslofjorden med topp loggar på över 11 knop innan det var dags att runda vid  Tristein och kryssa tillbaka tilll Horten.
Vi kom i mål 00.33 så seglingen var snabb och tog bara 12 timmar och 3 minuter :)

Det var nästan fullt ös från start till mål så det blev inte så många tillfällen för fotografering fast bilder man kunde tagit har etsat sig fast i minnet ändå..tex
När X55 brochar o alla båtar drar med fulla spinnakers vi starten o havet e vitt av skumm o motsol o svart himmel bakrunden!
När vi rundar Tristen o börjar kryssen med alla på relingen burkandes med vågorna som slår över eller när båtarna glider fram i rask takt i morkret och man ser Tönsbergs belysning susa förbi  genom konkurenternas genomsynliga segel :)

Oslo operahus byggkostnad 3.9 miljarder Nok

En av dom fulaste Superyacher jag sett!!

Goa "Aero crew" med skepparen Roger från vänster Thomas sittandes bakom Alex sen Micke, Mattias och Magnus

Morgonstund guld i mun...No comfort only racing ;)

En sprillans ny Swan 66s

Magnus styr mot startfältet

Man anar Færderfyren i förgrunden

Full rulle vid Færderfyren och snart efter det e det dags för rundning och kryss tillbaka mot Horten

Mattias kämpar inför rundningen av Tristen...och efter det var det inte läge för fotografering längre!

Dags o mönstra av och tacka alla för ett par spännande dygn som gav mersmak och minnen för livet :)