Förbättrad akterstagssträckare till Contrast 33

Köpte ett nästan nytt UK Syversen Tapedrive storsegel i vintras och den har större akterlik än min gamla och skall tydligen fastna i akterstaget i lättvind.
Så jag köpte till en akterstagslatta att sätta i masttoppen och samtidigt byta vajern till Dyneema och förstärka utväxling på min gamla akterstagssträckare från 8 gångers utväxling till 32 med hjälp av kaskadblock.


"Nya" storen ligger o väntar på luftning.



Skiss jag fick med mig från Jussi på UK Syversen



Att splitsa Dyneema visade sig vara både lätt och roligt :)




Första splitningen klar...




Resultatet blev att översta blocket hamnar 400cm meter över däck mellersta på 380cm o den lägsta på 365cm upp över däck o sen min 4 gångers talja på det...återstår att se att det passar verkligheten med!




Med facit i hand så kunde jag haft lite mindre öglor men det funkar nog så här med.




Lite kvällspyssel med en pilsner i relaxen...fixa stroppar till suggor o block till spinnakern.



Akterstagsplattan på plats...



Akterstagssträckaren monterad, det blev bra men jag får justera längderna lite för att kunna sträcka maximalt!



Marko K
Contrast 33 "Silence"



Kommentarer
Postat av: Patrik

Riktigt bra blogg!



Var köpte du splitsverktygen?

Postat av: Marko K

Hej

Fick låna nålarna av segelmakaren.

Dom var av märket Selma o ett kitt kostar runt 700kr så det kändes lite väl saftigt så jag köpte ett kit i plast för att kunna reparera o ändra lite vid behov men dom sugrören gav inte alls samma "vill ha" känsla som dom jag lånade.



Mvh MK

2011-05-06 @ 23:33:18
URL: http://markok.blogg.se/
Postat av: Fredrik

Hej Marko,



Har också börjat splitsa en del dyneema och gjort loop:ar(stropp:ar). Vart hittade du instruktioner för att splitsa stroppar?

Satt dessutom och gjorde lite egna soft shakels, busenkelt och bra till gennaker.



http://fhm.mine.nu/WhiteStar/lang/se-sv/2011/06/22/diy-soft-shakel/



Fredrik, som ser fram emot BR11 nu

2011-06-23 @ 07:42:49
URL: http://fhm.mine.nu/WhiteStar

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress:

URL:

Kommentar:

Trackback